portal
index
singleblog
Hrvaški turizem - največji slovenski portal o hrvaškem turizmu.
Impose - for bloggers

Letališče Zagreb

Aerodrom Zagreb

Aerodrom Zagreb, letališče Zagreb, je mednarodno letališče, ki se nahaja približno 16 kilometrov južno od središča Zagreba, glavnega mesta Hrvaške. Uradno se zagrebško letališče imenuje Zračna luka Franjo Tuđman. Aerodrom Zagreb je največje letališče na Hrvaškem in je pomembno vozlišče za letalski promet v regiji. Zaradi številnih poceni letov, ki jih nudijo številni letalski prevozniki, je letališče v Zagrebu zmeraj bolj priljubljeno tudi med Slovenci.

Zagrebško letališče Franjo Tuđman

(hrvaško: Zračna luka Franjo Tuđman Zagreb) ali zagrebško letališče (hrvaško: Zračna luka Zagreb) je mednarodno letališče, ki je namenjeno za prihod in odhod komercialnih letal. Aerodrom Zagreb je največje in najbolj obremenjeno letališče na Hrvaškem (na zagrebško letališče, ob Splitu, prileti tudi največje število turistov, ki so željni počitnic, dopusta na Hrvaškem).

Po zadnji večji prenovi zagrebškega letališča, leta 2017, aerodrom Franjo Tuđman sprejema preko tri milijone potnikov na leto (sicer pa upravljalci zagrebškega aerodroma trdijo, da bi letališče Zagreb zlahka sprejelo tudi okrog 5 milijonov potnikov na leto). Na zagrebškem aerodromu je tudi središče hrvaškega letalskega prevoznika Croatia Airlines, iz tega letališča pa leti tudi velika flota letal zelo raznolikih tujih letalskih prevoznikov (med njimi so tudi t.i. »letalski nizkocenovniki«, kar posledično pomeni, da je Aerodrom Zagreb »zelo zanimiv« prav vsem, ki radi potujejo po Evropi, po svetu).

Poglejmo si Aerodrom Zagreb nekoliko podrobneje, začnimo s pogledom v zgodovino, izkoristimo tokratno priložnost in v osnovnih črtah razkrijmo razvoj letalstva na Hrvaškem.

Wikipedija zapiše približno takole: »Leta 1909 je mesto Zagreb dobilo prvo letališče na Črnomercu. Slavni izumitelj, slavni inženir Eduard Slavoljub Penkala je zgradil hangar ob travnati stezi, kjer je konstruiral prvo letalo na Hrvaškem. Njegov mehanik Dragutin Novak je 23. junija 1910 vzletel s Penkalovim letalom in se vpisal v zgodovino kot prvi hrvaški pilot.

Prvo letališče z vsemi potrebnimi napravami za pristajanje in vzletanje je bilo zgrajeno na Borongaju, ob istoimenski ranžirni postaji, takrat 6 kilometrov stran od samega mesta. 15. februarja 1928 je bila odprta prva letalska linija med Zagrebom in Beogradom. Ob začetku druge svetovne vojne se civilni letalski promet skorajda dobesedno ustavi in letališče se več ali manj uporablja izključno v vojaške namene.

Po drugi svetovni vojni se je civilni letalski promet postopoma obnovil, uporabljalo pa se je letališče Lučko. Zaradi travnate steze in slabe navigacijske opreme letališče Lučko ni dohajalo naglega razvoja letalstva. Na zahtevo takratne »uprave za civilno letalstvo« je bila najdena nova letališka lokacija – Pleso«.

In tukaj se v bistvu začne naša zgodba o Aerodromu Zagreb. Resen razvoj letališča v Zagrebu se je začel v 60-ih letih prejšnjega stoletja, ko je bilo leta 1959 prvotno odprto letališče za civilni promet (z rednim obratovanjem se je na aerodromu Zagreb začelo leta 1962). Sprva je bilo letališče Pleso majhno, z eno stezo in preprostim terminalom, ki je služil predvsem domačim letom, v okviru jugoslovanske države.

Leta 1966 je bila na letališču zgrajena nova potniška zgradba s 5.000 kvadratnimi metri, vzletno-pristajalna steza je bila obnovljena in podaljšana na 2.860 metrov, letalska platforma je bila razširjena na 60.000 kvadratnih metrov. Zgrajena je bila tudi nova upravna stavba s kontrolnim stolpom. Tega leta, torej leta 1966, se je ime letališča Pleso spremenilo v "Aerodrom Zagreb".

Hrvaška wikipedija nas poduči: »Naslednja večja obnova zagrebškega letališča je bila leta 1974, ko je bil Aerodrom Zagreb kar dva meseca zaprt zaradi obsežne obnove. Vzletno-pristajalno stezo so rekonstruirali in podaljšali na 3.259 metrov dolžine, obnovljene so bile radionavigacijske naprave, večinoma je bila posodobljena vsa tehnična oprema.

Zaradi pogostega povečevanja prometa se je leta 1984 prešlo v drugo fazo nadgradnje obstoječih objektov in gradnje novih. V tem letu so začeli delovati carinarnica in mednarodna špedicija, tovorni terminal in nov gasilski dom. Dograjen bil tudi potniški terminal in sicer na 11 tisoč kvadratnih metrov skupne površine. Leta 1986 so Aerodromu Zagreb dodali ploščad z dodatnimi 30.000 kvadratnimi metri, obnovljena je bila tudi letališka vzletna steza«.

V takšni »formi« je Aerodrom Zagreb dočakal osamosvojitev Hrvaške. Z nastankom svobodne in neodvisne hrvaške države postane uradno ime letališča »Zračna luka Zagreb«. Tam okrog preloma tisočletja je bilo izvedenih več večjih in manjših zunanjih in notranjih prenov potniškega terminala, vzletno-pristajalne steze in ostalih stez in cest, na območju letališča pa je bila zgrajena tudi baza za nacionalnega letalskega prevoznika Croatia Airlines.

Dodajmo še, da se v sklopu zagrebškega aerodroma na njegovem skrajnem vzhodnem delu nahaja vojašnica "Pukovnik Marko Živković", kjer je tudi sedež Poveljstva hrvaškega letalstva. V vojašnici je tudi 91. vojaško-zračna baza Zagreb, ki poleg transportnih letal in helikopterjev razpolaga tudi z eskadriljo lovcev.

Leta 2007, 2012 in 2017 so z debelimi črkami zapisana v zgodovinske knjige zagrebškega letališča. 2. avgusta 2007 je bil med predsednikom hrvaške vlade in zagrebškim županom dosežen dogovor, da bosta vlada in mesto Zagreb sofinancirala gradnjo novega potniškega terminala na zagrebškem letališču. Nov terminal na približno 65.600 kvadratnih metrih bi lahko sprejel celo 3,3 milijona potnikov letno.

11. aprila 2012 je francoskemu konzorciju ZAIC (Zagreb Airport International Company), ki ga sestavljajo Uprava Aeroports de Paris, francosko gradbeno podjetje Bouygues Batiment International in hrvaško gradbeno podjetje Viadukt d.d., podeljena 30-letna koncesija za izgradnja novega potniškega terminala ter upravljanje in uporaba zagrebškega letališča.

Dogovor je takrat vključeval naložbo v višini vsaj 324 milijonov evrov, od tega 236 milijonov za projektiranje in gradnjo novega terminala, 88 milijonov pa za vzdrževanje infrastrukture. Še pred pomembnim letom 2017, leta 2016, se zagrebško letališče imenuje po prvem hrvaškem predsedniku: Letališče Franjo Tuđman.

Osemindvajsetega marca 2017 na aerodromu Zagreb uradno odprejo nov potniški terminal, ki lahko sprejme okrog 5 milijonov potnikov na leto (z majhnimi modifikacijami se lahko številka baje zlahka poveča na osem milijonov). Prenovljeno letališče Zagreb se ponaša predvsem z atraktivno in moderno zasnovano arhitekturo, ki je prava poslastica za fotografske objektive. Veličasten štirinadstropen objekt se razteza na kar 65 tisoč metrih in že velja za enega od največjih hrvaških infrastrukturnih projektov.

Ob odprtju novega terminala so upravljalci aerodroma Zagreb zapisali: »Novi potniški terminal bo v prvi fazi lahko sprejel 5 milijonov potnikov, po drugi fazi pa bo ta številka znašala kar 8 milijonov.

Stavbo zagrebškega potniškega terminala odlikuje sodoben dizajn in inovativne rešitve, ki se razprostirajo na 65.000 kvadratnih metrih površine, med katerimi izstopa 30 okenc za registracijo potnikov, več kot 3 kilometre stez za prtljago v sklopu najsodobnejše avtomatizirane sortirnice in, prvič v zgodovini zagrebškega letališča, kar osem zračnih mostov: šest za mednarodni in dva za domači promet ter vso ostalo potrebno letališko infrastrukturo enaindvajsetega stoletja.

Nov potniški terminal, ki so ga zasnovali Branko Kincl, Velimir Neidhardt in Jure Radić, bo v prihodnosti zagotovo postal še en prepoznaven simbol mesta Zagreb in celotne države, Republike Hrvaške«.

Slovenski časopis Dnevnik je ob odprtju prenovljenega aerodroma Zagreb zapisal tudi: »Cestni dostop do prenovljenega letališča so spremenili (ta ne poteka prek Velike Gorice) in je od leta 2017 preusmerjen nekoliko bolj vzhodno od dosedanjega, saj so z novim terminalom zgradili novo, vzhodno obvoznico.

Večjemu številu letalskih potnikov se je prilagodil tudi javni mestni prevoznik, ki je uveljavil dodatne redne avtobusne povezave z letališčem. Organiziran je prevoz z glavne zagrebške avtobusne postaje. Sicer pa težav s parkiranjem na ogromnem parkirišču tik pred letališko zgradbo ni, saj ima letališče kar 1100 parkirnih prostorov«. Sicer lahko informativno dodamo, da smo zasledili, da nekateri podjetneži v neposredni bližini letališča Zagreb ponujajo možnost cenejšega parkiranja (podobno kot npr. ob letališču Benetke).

Kaj povedati ob koncu članka o aerodromu Zagreb? Mogoče se vendarle spodobi, da objavimo besede turistične skupnosti Zagreb: »Zagreb se tako kot vse svetovne metropole lahko pohvali z letališčem v neposredni bližini. Le 17 kilometrov ali 20-25 minut vožnje od centra mesta se nahaja sodobno Letališče Franja Tuđmana, ki vam ne glede na to, ali ste domači ali tuji potnik, nudi vse potrebne zmogljivosti in storitve, da bi bilo vaše potovanje čim bolj prijetno.

Letališče Franja Tuđmana, ki se nahaja v neposredni bližini Velike Gorice, je sedež vseh priznanih svetovnih letalskih prevoznikov, poleg tega pa tudi številne rent-a-car pisarne in restavracije oziroma bari. Aerodrom Zagreb, opremljen z velikim varovanim parkiriščem, zagotavlja dodatno udobje in naredi vaše bivanje v našem mestu še bolj brezskrbno«.

Dovolite, da ob samem koncu tega prispevka še enkrat opozorimo, da z aerodroma Zagreb letijo številni letalski »nizkocenovniki« (med njimi je v času te objave najbolj prepoznaven Ryanair), ki letalske polete po Evropi mnogokrat nudijo le za »simboličen, zelo nizek znesek«, le nekaj 10 evrov.

Ps. Za prekrasne fotografije aerodroma Zagreb je zaslužen profesionalni fotograf Alan Grubelić, ki smo ga sicer na straneh www.pag.si že z veseljem predstavili, glejte tudi fotogalerijo z naslovom: Alan Grubelić, »letalski« fotograf.


revija